lördag 26 december 2009

Braveheart


Mod.....
Vad är egentligen mod och vad får det för konsekvenser när det fattas mod?
Jag satt och chattade med en polare idag på nätet och vi konstaterade krasst att med ett vapen i handen så blir man tydligen väldigt modig. Eller bara jävligt skruvad skulle jag vilja säga. Kan vi vara överens om att det inte är ett dugg modigt att leka med döden?

Gränsen mellan mod och dumdristig är tydligen hårfin. Jag har själv fått höra några gånger att jag är dum och korkad och för impulsiv som ger mig in i situationer som skulle kunna innebära att jag riskerar min hälsa. Folk får gärna kalla mig det för nästa gång någon idiot till pappa släpar sin unge i håret inne på triangeln och skriker "håll käften unge". För då kommer jag göra det som vem som helst skulle gjort-säga till personen i fråga, eventuellt tillkalla vakt eller ringa polisen beroende på hur det utspelar sig.
Och nej jag är inte ett dugg modig för civilkurage är nåt annat än mod. Civilkurage är något som jag hoppas och tror att ALLA föräldrar lär sina barn och pratar med dem om det. Civilkurage är något som, framförallt om man bor i ett demokratiskt land, man som medborgare är SKYLDIG till att visa i en del situationer.

Vi ska vara jäkligt glada rent ut sagt att vi bor i ett land där vi kan "gå emot strömmen" och protestera och visa civil olydnad. Det är vi också ganska bra på. Det vi kanske inte är så bra på är att i den egna lilla slutna kretsen gå emot strömmen och sätta ner foten. Och varför? Jo för att det är djupt mänskligt rotat att vilja känna tillhörighet och samhörighet.
Man kanske inte heller direkt vill gå emot sin chef, regeringen, riksdagen, UD eller polisen. Det ska man kanske inte göra heller om det inte är så att myndigheten/myndighetsutövaren/"makten" har gjort grova fel och misstag.

Det finns ju såklart folk som gjort det genom åren men just idag 26 dec 2009 så tänker jag på Fritidsresors Lottie Knutsson, informationsansvarig på Fritidsresor 26 dec 2004.
Hon vågade.

Nej MOD det är nåt annat kanske.........Civilkurage kommer ju från courage som ju betyder mod.

Fast mod för mig är att kunna hoppa ner från 10 m och simma i en mörk tunnel och inte veta när man ska få luft. Eller är det kanske det som är dumdristigt?

Inga kommentarer: