fredag 25 december 2009

En ovanlig jul




Julen 2009 blev på många sätt ovanlig för familjen Gustafsson och Rubarths.
För det första så minns jag inte senast det var snö på julafton i Skanör!! (kanske 1995 när jag tänker efter och innan dess 1986). För det andra så firade vi inte med våra vanliga bundsförvanter nämligen våra grannar. I år blev det bara jag, Aron, min mamma och pappa.
Det kändes ganska tomt. Jag är en sån där person som har lätt för att bli lite nostalgisk på julafton, nyår osv. Och om det är tomt och tyst så ökas det där på. Så jag satt i pappas fåtölj i x antal timmar och såg på när min lille Aron sprang runt och lekte i sin tomtedräkt. Jussi Björlings version av "Oh helga natt" spelades om och om igen och mamma julpyntade.
Det blev så tydligt hur underbar julen kan vara. Jag älskar ljusen, lugnet, maten, familjen...Men julen kan också vara grym ångest för det man borde vara, borde ha och borde få uppleva. Jag är otroligt lyckligt lottad som får fira med mina familj, att Aron får en massa fina julklappar och jag också förresten. Hemlagad julmat står på bordet. Folk är nyktra och inget familjedrama utspelar sig. Jag har ett jobb som gör att jag kan vara ledig HELA jul och nyår. Jag kan lägga mig på soffan i myskläder och kolla på någon dålig såpa i timmar medans min pappa tar hand om min son och låter mig vila lite :-). Ja jag har det bra. Det tål att upprepas.

I år blev jag dessutom moster till en liten kille på självaste lille julafton och en bättre julklapp kan man väl inte få. Aron är ännu lyckligt ovetandes om den konkurrens som nu väntar honom:-).

GOD JUL ALLA och var rädda om det ni har!

Inga kommentarer: