lördag 13 april 2013

Hur inspirera?

Ibland är det svårt att motivera sig själv och då är det också svårt att inspirera eleverna. Jag har efter 12 års undervisande kommit på att så länge man själv är i branschen IRL så får man grym input och kan ge så mycket tillbaka till underbara kidsen.
I år har jag helt grymma elever och de inspirerar mig. De kommer med nya låtar på sina Ipod, Iphones, Ipad och jag tvingas öppna sinnena och tänka i nya banor hela tiden. (Tack kära elever!) En del av dem har sjungit för mig på Kulturskolan Artisten sen 2008 och det är så fint att få följa utvecklingen och sedem blomma ut när de passerar den där magiska gränsen. När de vågar stå till fullo för det som de gör och när de vågar ta plats. Först då kommer också den slutgiltiga konstnärliga kompetensen explodera.
Att sjunga handlar ju om så mycket mer än att sjunga rätt toner, hålla takten och vara rytmiskt säker.

Av någon underlig anledning så finns et en del barn och ungdomar som är hämmade (ofta av omgivningen på något sätt) och jag funderar fortfarande på det mysteriet. Ty de flesta föräldrar man träffar är ju SJUKT bra och VILL att barnen ska våga ta för sig, ta plats, stå på sig och så blir det ändå inte alltid så.

Så när en blyg begåvad viol (som första gången kanske inte vågar sjunga ut eller ber om ursäkt för att de glömmer text eller vad det nu kan vara) sprakar och gnistrar ett år senare...Aaaah det är ett mirakel!!

Vad inspirerar då mig i mitt yrke?
Ja mitt eget musicerande såklart. Mina underbara musikerkollegor. Olika mer eller mindre ytliga program som Idol, X-factor osv (helst de amerikanska versionerna för de är så bra på att ta för sig och visa känslor där borta) och såklart KULTURSKOLANS NYA LOKALER!!! (Tack Vellinge kommun för att ni valde att satsa på oss!)


Kolla bara in den här scenen! Ljusriggen är helt grym och så har vi vår eminenta producent Sara som hjälper till med allt och skapar den ultimata stämningen! Det är alltså här som BRISkonserten äger rum den 2e juni.

VÄLKOMNA!

Inga kommentarer: