torsdag 14 maj 2009

Funderingar kring nåt av det mest förbjudna....

....nämligen ålder.
Vad är det för konstigt påfund egentligen? Jag undrar så hur stenåldersmänniskan resonerade kring ålder.
Jag kan erkänna rakt av att jag är ganska åldersfixerad när det gäller mig själv. Till exempel så tycker jag att jag var ganska gammal när jag fick barn och att jag har lagt för mycket av min dyrbara tonårstid på en massa strunt. Fast sen när man funderar närmre...
Alltså just nu så lever den svenska kvinnan tills hon är drygt 82. Om man får barn när man är säg 32 så är ens barn 50 när man dör. Och man får verkligen hoppas att en 50-åring klarar sig själv. Så varför är det då fortfarande så att naturen är fast i sitt urgamla tänkande att en kvinna ska vara som mest fertil mellan 18 och 32 typ. Kommer detta att ändras med tiden?
När medellivslängden var 50 så kändes det ju så en rimlig tanke från moder jord. Det skulle ju inte vara så bra om 10-åringar blev föräldralösa. Men nu?
40 är idag egentligen ingen ålder. Man kan vara i bättre form än en 25-åring och kanske har man bara yrkesarbetat max 10 år. Ändå så är 40 i vissa sammanhang "gammalt". Framförallt för oss kvinnor som tycks ha ett "bäst före datum". Män blir oftast sexigare ju äldre de blir (nåja till en viss gräns) men kvinnor tappar. Varför? Är det biologiskt? Är det för att män kan bli pappor till de är 90?
Eller är detta bara nåt jag fått för mig för att jag själv lider av smärre åldersnoja? Inte så att jag tycker att jag är gammal. Jag hänger bara inte med ibland. Då är det väldigt uppfriskande att prata med sina elever som ofta påminner en om viktiga saker :-). Se exempel nedan.
A) "Shit har du fått barn NU???????? Eeej mannen min mamma är ett år äldre än du!" (kille 18 år)
B) "Jag blev pappa för ett år sen och jag hade gärna väntat till jag var 33." (kille 19 år)
C) "Jamen fan du kommer väl inte ihåg ens hur det var att vara tonåring och bara hata allt typ." (tjej 15 år)
D) "Va??? Är du bara 33? Jag trodde du var som min mormor" (tjej 8 år)
E) "Om jag hade sett dig på min skola hade jag trott att du var en av dom bråkiga i sexan." (kille 8 år)

Om jag fick göra en snabbanalys av mig själv så skulle jag nog säga att alla åldrar man haft lever inom en och om man har fantasi kan man snabbt förflytta sig bakåt i tiden.

1 kommentar:

Unknown sa...

Okej, om man får tro 8-åringarna går du kanske i 6:an eller så är du mormor. Ja nånstans däremellan verkar ju lagom att befinna sig. Den eleven som sa att du inte minns hur det är att va tonåring och hata allt har ju grymt fel eller hur? ;-)