måndag 24 augusti 2009

Pappa


Vad är egentligen en pappa? Fyller de nån funktion? Ja såklart att de gör!!! Om de lever med och uppfostrar sina barn. Jag hade en period när jag var runt 11 när jag fick för mig att min pappa inte var min pappa. Jag tyckte att han var så dum emellanåt för att jag inte fick va ute hur länge som helst så en sån person kunde ju inte bara vara min pappa.

Åren gick och visst förbättrades vår relation men vi levde ändå olika liv fast under samma tak. Så egentligen säger jag emot mig själv nu. Pappa levde ju med mig i vår familj men var ändå så långt bort på nåt sätt. Varför vet jag egentligen inte för han var inte elak på nåt sätt. Sen tog jag stundenten och pappa höll tal för mig första gången och jag fick röka cigarr till och med. Och då sa han att han älskade mig. Jag har nog alltid vetat det. Pappa har varit rörd till tårar och stolt som en tupp många gånger när jag och syrran gjort nåt bra. Ibland så tänker jag att allt kanske handlar om att mamma (som är en mamma med stort M) som väldigt många andra mammor tyckte att det var HON som var bäst på det här med att "snacka med ungarna". Pappa var med en doer. Ok så min pappa har varit en familjeförsörjare, inte stuckit, gjort massa med oss barn (skidsemester, paddlat etc), läst läxor, hållt tal etc och ändå så tänkte jag en gång att pappa inte var pappa.

Nu vet jag bättre. Jag skiter i om pappa egentligen inte skulle varit pappa för han är ändå den som funnits där och som nu när han blivit morfar är Arons favorit. När Aron är i hos mina föräldrar så är han är den som hämtar, lämnar byter, handlar med Aron, åker på semester, borstar tänder, ger alvedon, bär omkring i timmar tar upp honom på morgonen, har ett grymt tålamod (som han nog aldrig hade med mig och syrran), busar, gungar, tar honom i trädgården osv. Det är underbart att se dem tillsammans och jag är så glad över att Aron får lära känna två generationer över mig.

Aron har såklart en egen pappa som dock inte gör allt ovanstående. Så frågan kvarstår-vem kvalificerar sig till titeln "förälder"? Vilken jälva idiot som helst kan och får skaffa barn men om man ska ta körkort eller dyk cert då ska det genomgås utbildningar och göras lämplighetstester.

Hur som helst-TACK för att jag har en sån UNDERBAR familj!!!!!!!

Inga kommentarer: