tisdag 6 april 2010

Kan jag få bli bondmora 1830 tack?




Slutar aldrig förundras över den här konstiga världen som vi lever i. För egen del hade jag nog passat bättre in på en gård nånstans på Gotland typ 1830 när det fortfarande var okej att behöva andra människor. Nu ska man vara så jäkla oberoende och självständig samtidigt som man ska vara social men inte FÖR social. Man ska vilja umgås med folk och kunna prata om väder och vind och säga "Usch vad hemskt det är med krig". Men man ska inte gå för djupt in i bågot ämne för då är man en partykiller. Och så ska det gå snabbt. Alla möten ska typ vara som speeddejting. Ingen tid till att bara vara. Om man då inte är sån till naturen så är det ibland svårt att hänga med i tempot... Och ja, ni behöver inte säga det-jag vet att många saker är SÅÅÅÅÅ mycket bättre nu än 1830, framförallt för oss kvinnor men allt är inte toppen 2010.




En annan sak jag funderat på nu under min fjällsemester (se bilder) är människans behov av att vara elak och varför. Själv inbillar jag mig att 99% av folket säger och gör dumma saker för att de inte tänkte sig för, inte visste bättre, saknade kunskap, råkade tappa kontrollen osv. För det är mänskligt att fela och alla gör det.


Men det finns verkligen utstuderade typer....Som ta de där typerna i Bjästa. Alltså VUXNA människor som med berått mod säger att de typ vill DÖDA flickan och köra upp en påle i nåt hål och att hon BORDE bli våldtagen på RIKTIGT. Alltså VUXNA människor som säger detta...Fattar ni? Jag gör det inte och jag blir också trött på den enorma flathet som florerar i vuxenvärlden. För man ska ju inte lägga sig i. Eller?


Eller folk som tycker att det är deras rättighet att kalla andras barn fula och efterblivna för att de egentligen är arg på föräldern i fråga. Eller folk som tycker att man får skriva vad som helst på nätet eller i sms (många av dessa säger ju inte samma saker rakt ut för DET vågar dom inte) bara för att vi "har ju yttrandefrihet i Sverige". Kan ingen kriminalisera alla dessa elakheter för det skadar människor minst lika mycket som ett knytnävsslag.


Ja man får väl säga vad man vill då, nästan. Fast det bästa är kanske att leva efter "tanken är fri men ord och handlingar har du ansvar över och ska tygla". Det där sista lät väl bra? :-) Förlåt är ju också ett bra och användbart ord tycker jag.

Inga kommentarer: