söndag 11 april 2010

Tjejsnack...

Har ni killar nån gång undrat över hur snacket går på tjejtoan på krogen eller i omklädningsrummet på gymmet?


Utan att avslöja någon av mina medsystrar så har jag ändå gjort vissa intressanta iakttagelser.


Så länge det bara är tjejer närvarande så är de allra flesta helt överens om att man ska hålla ihop, "upp på barrikaderna snack", "Girlpower", "Åh herregud vad det är synd om den stackars våldtagna flickan i Bjästa", "Min kille glömmer alltid min födelsedag" osv osv


"Åh vad du är snygg gumman!!"


"Vaddå jag ser så tjock ut i den här klänningen!"


Alla i kör: "Åh nej absolut inte!!!!"


Man ska ömsom snacka "upp"varann och ömsom snacka "ner" de tjejer som inte tillhör den innersta kretsen.


Typ:


"Men har du sett hon i den gröna toppen som står i baren nu?"


Alla i kör: "Ja fyfan henne skulle jag inte släppa när min karl. Fattar hon inte vilka signaler hon sänder ut med en sån urringning."


"Det måste fan vara silikontuttar."


"Hon har legat med Kalle och Nisse."


"Va?????? Hur fan lyckades hon med det. Hon är ju inte ens snygg eller hon har ju typ ingen klass i alla fall. Det trodde jag inte om Kalle."


"Ja men du vet väl hur killar kan vara när det är kåta."




Redan där faller vi på eget grepp och spelar egentligen på killarnas planhalva utan att vi kanske förstår det.


För inte så längesen alls så hamnade jag på en tillställning där jag bara kände en av tjejerna. Vi kände killen som hade festen men ingen annan. Vi var väl en åtta tjejer totalt och fem killar.


Jag och min kompis satt och drack varsitt glas vin och pratade och det var en ganska stillsam tillställning. En ganska så berusad tjej kommer in i rummet och dansa. Hon var skitglad och skrattade och önskade olika låtar. Hennes brott var dock att hon var så otroligt vacker och snygg och hade en kropp som många kvinnor hade velat ha. Inte för att det ALLS spelar nån roll så var hon dessutom naturlig. (Jag vill poängtera att jag skiter fullständigt i om folk lägger in silikon eller inte.) Själv blev jag bara glad när jag såg henne. En vacker, ung tjej som utstrålade livsglädje och som inte på något vis var otrevlig eller bitchig.


Givetvis blev hon en fiende och några tjejer som såg ut som "vänster-feminist-upp-på-barrikaderna" -tjejer betedde sig verkligen illa mot henne. I det tysta i och för sig men det var väldigt uppenbart för alla som var i rummet vad HON var för någon. Eller hur VI skulle se på henne. Hon reagerade själv och frågade oss senare varför folk varit så kalla och konstiga och om hon gjort nåt fel.




Tonårsaktigt kan man tycka men det här spelet finns överallt i de offentliga och privata rummen.


Om vi nånsin vill ha ett jämställt samhälle så måste vi kvinnor ta ett mycket större ansvar också och en bra början är att inte snacka ner andra brudar. Antingen är man feminist eller så är man det inte.




Tack och lov så har jag underbara, kloka, goda, eftertänksamma och ickedömande kvinnor och män i min omedelbara närhet och privata sfär. Jag skulle givetvis aldrig välja några andra kompisar :-).


Men när man kommer utanför sin egen lilla krets så lär man sig uppenbarligen saker om den här inte alltid så vackra världen.

1 kommentar:

Caroline sa...

visst är det lustigt...Varför blir folk (tjejer) sura när andra skrattar, dansar och har kul?