lördag 18 september 2010

Valet




Jag som alla andra funderar väl så här i valtider. 10% av alla väljare bestämmer sig tydligen på valdagen för vad de ska rösta på. Efter att ha sett ett antal debatter där flosklerna haglat, det kastats en och annan paj, lögnerna varit uppenbara och inte så mycket vettigt blivit sagt ställer jag mig nu frågan. Vad är egentligen politik och bryr sig politikerna seriöst om oss väljare. Ja såklart att de bryr sig. För det första så behövs det ju röster för att någon ska kunna vinna valet på ett demokratiskt sätt. Ändå är det fortfarande så att det finns många som inte röstar. Statistiken talar sitt tydliga språk. De som inte röstar är de som, enligt mig, VERKLIGEN borde rösta. De som lider allra mest i samhället på olika sätt. De som lever i misär och inte haft möjligheter att utbilda sig. Många kvinnor inte kan svenska språket. Inte kanske för att de inte vill lära sig språket utanför att nån karl tycker att det är onödigt och att maken, bordern eller sonen minsann kan föra deras talan. Det finns en värld utanför vallokalerna och tevesofforna där det kryllar av människor som tillhör vårt samhälle som i morgon inte kommer att rösta. Där har vi ett problem. Jag vet inte hur man ska lösa problemet. Allt jag säger är att det existerar.
Själv kommer jag rösta olika i såväl kommun, landsting som i riksdagen.
De viktiga frågorna för mig är sjukvården, kriminalvården, brott och straff, hur vi ska komma tillrätta med det utanförskap som många människor uppenbart känner och såklart sk "kvinnofrågor". Det där sista-kvinnofrågor är så oändligt mycket mer än bröstpumpar, delad föräldraledighet (shit vad Ohly är ute och cyklar), hushållsnära tjänster, högre straff för koppleri och om vi ska ändra i lagen så att det blir brottsligt att sälja sex. Men det där med "kvinnofrågor" sparar jag till en annan dag. Så länge vi lever i ett samhälle där man gör skillnad på folk och folk. Där vissa är VIP och andra inte och där det är mer ok för en man att knulla runt än för en tjej eller där vi tvingar pappor att ta ut mer föräldraledighet och tror att vi har "löst" problemet. Ja så länge har vi problem.
Men för Guds skull. Känn glädje och tacksamhet för att vi lever i en demokrati och gå och rösta imorgon.

Inga kommentarer: