lördag 18 juni 2011

Tema 3: Mindfulness-vad fan är det?





Jag är ganska dålig på att ta vara på nuet. Det verkar i och för sig vara ett ganska så utbrett "problem". Ofta är man på språng och tankarna går då givetvis till det man snart ska göra. Ibland är man långt fram i tanken och då även känslan. Vad ska hända om si och så många år? Kommer jag lyckas med det jag företagit mig? Tänk om något händer Aron? Klarar jag den här uppgiften?
Andra stunder så rusar tankarna snabbt tillbaka till minnen och dåtid. Ofta är det en sång, en doft, ett klädesplagg eller ett foto som blixtsnabbt tar mig tillbaka till en viss situation eller minne.
Men man ska ju leva i nuet som det heter. Mindfulness. Låter ju bra men det är svårt ibland. Speciellt om man hyfsat driven och lite otålig, som jag kan vara.

Det finns givetvis en hel del saker som får mig att vara bara just där, då och nu. Stunder då alla mina sinnen är inkopplade och allt som sker just där och då registrerar jag utan att värdera det. Ganska skönt faktiskt.

Utflykter i naturen med min son-barn är ju grymma på det där att vara HÄR och NU och snacka om att registrera minsta myra eller att det är färre lamm i hagen än igår.

Trädgårdsarbete-ja nu har man ju grävt x antal gropar och mer eller mindre slitit upp rötter och stubbar. En klar fördel med att ha hus:-).

Ridning-bokat in flera ridlektioner i sommar för nu jäklar ska jag lära mig rida på riktigt och inte bara köra turridning. Man tar in naturen samtidigt som man ska manövrera ett stort djur. Underbart!

Samtal-ja inte alla samtal såklart. Men många, många samtal med kloka och goda vänner om allt mellan himmel och jord när ingen är stressad eller måste iväg.

Musik-såklart!!! Men det har jag redan bloggat om innan.

Dans-helt klart bättre ur mindfulnesssynpunkt än gymmet tycker jag.

Skriva-ja t ex här på bloggen eller någon annanstans.

Pussar, kramar, kyssar och hångel- det behöver vi ju alla och framförallt från någon som älskar oss och som vi älskar.

Inga kommentarer: