lördag 5 maj 2012

Sköna maj

Åh vad UNDERBART det är med trädgård!!! Senaste dagarna har jag, sonen och mannen tillbringat mycket tid åt våra odlingar, blommor och gräsmattan. Aron har en egen rabatt som han satt blommor i och nu blommar de för fullt och lyckan är total för en 3, 5 åring.

Maj är helt klart en favoritmånad. När jag gick i skolan så var det favoritmånaden för att man fick bekräftelse på att allt slit under läsåret hade lönat sig. Proven duggade tätt i maj men jag älskade den där spänningen inför ett prov. (Jag hade oförskämt lätt för mig i skolan och har full respekt för alla som inte känner likadant inför prov.) Sen var det ju det där spännande livet utomhus. När man var tonåring så var det ju mycket lättare att umgås ute på nåt sätt. Vi var på stranden och hade fester och man kunde lätt hitta avskilda platser på näset där inga vuxna såg smygrökning, hångel och alkoholintag.

Sen har vi ju alla konserter och uppträdande i maj. Körkonserter utomhus. Repetitioner inför skolavslutningar. Gig på uteserveringar och bäst av allt -alla bröllopsgig. Det är det finaste man kan göra som musiker tycker jag. Man får vara en del i ett stort sammanhang som spelar en så stor roll för många-framförallt brudparet. Man får vara med och föreviga en sådan viktig dag för dem och befästa kärlekens vidunderliga kraft. Jag hyser stor vördnad för dessa uppdrag.

Maj är också då grillen dammas av och picknickkorgar packas. Lillprinsen åker på utflykter och kommer hem solbränd, skönt trött och vindrufsig i håret. Knän skrapas när det ska övas på balanscyckel. Små rosa naglar ska borstas efter grävande i vårfuktig mylla. Aron får också påminnas några gånger extra att lägga sig. För visst är det konstigt när det är ljust nästan ända till natten?

Sen har vi ljuset, skymning och tidiga ljusa mornar då koltrasten sjunger som vackrast. Ja man blir lite mer förälskad när det är vår.

Inga kommentarer: