torsdag 31 december 2009

Happy New Year




























Nyårsafton 1999 var jag hemma en kort vända från Boston, USA och firade med mina föräldrar och syster i vanlig ordning. Jag var den eviga singeln liskom min syrra. Det jag förväntade mig då av de nästkommande tio åren var givetvis familj, svenssonliv, vovve, hus osv.

Hund fick jag och barn fick jag. Syrran hittade sin prins 2004 och blev mamma 23e december 2009. Det har varken blivit körkort eller hus (även om det var nära två gånger faktiskt). Jag har pluggat en hel del. Rest i både Asien, USA och Europa. Träffat massvis med människor. Blivit sviken av både folk jag trodde var mina bästa vänner (och DET gör ont och känns fantastiskt onödigt) och faktiskt av en och annan karl också. Under många år hade jag förmånen att få bo tillsammans med en underbar schabrador. Jag skaffade mig en ny hobby-islandshästar.

Musiken har spelat stor roll och jag nådde på många sätt en hel del av mina mål med musiken, scenen och sången under de senaste tio åren. Och det största av allt var såklart att jag blev mamma i augusti 2008 till Aron. Jag har bott i ett antal olika lägenheter i Malmö men hoppas att jag nu kan få stanna i min fyra under i alla fall större delen av nästa decennium. Men det måste ju liksom ha hänt nåt mer?


Nån sa på facebook att vänner, arbeten och män kommer och går. Det enda som är bestående är ens barn. Är det så? Det låter hemskt ju....
Den största resan har dock varit den som skett inom mig. Jag har blivit vuxen under 00-talet och lite mer tacksam, ödmjuk, eftertänksam men också lite mer arg. När jag var runt 25 så var jag fortfarande ganska rädd för ganska många saker. Det är jag fortfarande men jag vågar nog sätta ner foten lite oftare. Det som är mest skrämmande med att bli äldre är att man mer och mer ser och förundras över hur vuxna människor kan bete sig mot varandra och mot sina barn.
Men det är väl så det är i livet antar jag. Man får sina törnar och så kan man antingen blir klokare, bittrare, mer cynisk, gladare, mer tacksam eller mer blasé.


Gott Nytt År och var rädda om varandra!!!

Inga kommentarer: