lördag 17 november 2012

Det är slut med mysbyxor och bakfylla

Nu har jag bott här i nästan 1,5 år och börjar komma in i det hela. Ja för som på alla andra ställen så finns det koder som man måste knäcka. Missförstå mig inte nu-jag älskar att bo här men visst är det skillnad mot att bo vid värnhem i Malmö.Där kunde man med gott samvete dra på sig sunkiga myskläder och gå till Willys och handla med tofs på huvet utan att ansiktet ens fått sig en dos med fuktkräm.
Ja inte för att det hände så ofta för jag är trots allt en ganska fåfäng person men man KUNDE i alla fall.  Såklart KAN man göra det här också. Man blir liksom inte nerslagen men man vill helt enkelt inte.

Finns nog få ställen på jorden som jag känner mig så trygg på som här och det är tryggt för barnen. Ja det var väl lite hela poängen med att flytta hit. Tryggt i den bemärkelsen att man slipper se sig om när man tar ut pengar ur bankomaten. Tryggt på så sätt att jag inte oroar mig för att Aron ska sticka sig på kanyler i sandlådan eller att nåt gäng ska skrämma skiten ur honom. Tryggt på så vis att enda gången man ser en polis är vid nån nykterhetskontroll på väg 100  eller när kvarterspolisen visar upp bilen för skolbarnen.

Men självklart så finns det andra problem här. Utanförskap och framförallt hyfsat mycket press och stress kring barnen. Jag vet inte om det är för att folk generellt jobbar så sjukt mycket och pendlar och att de då får dåligt samvete men barnen har 1000 aktiviteter (redan när de är 4-5....) och allt är väldigt uppstyrt kring barnen. Bra på många sätt såklart men leder också till en del prestationsångest hos kidsen. De ska kunna så himla mycket så himla tidigt.

Nåväl. Idag gjorde jag som många andra här nere och sminkade mig fast jag bara skulle ut och jobba i trädgården :-). Vet egentligen inte varför. Jag menar, min sambo skiter nog i vilket även om han gillar att jag såklart är fräsch. Sen blev det en runda på nätet för att kolla ut det ultimata julpyntet. Också något jag inte gjorde för 2 år sedan.

Ska bli skön att börja arbeta i januari så man får lite perspektiv på tillvaron :-).

Ha en skön lördag alla!

Inga kommentarer: