fredag 23 januari 2009

Dagisets vara eller icke vara


Helt plötsligt har jag fått en duracellkanin till bebis och livets lugna stunder är över. Men shit vilken otroligt HÄRLIG unge det är!!! Så HIMLA tålig no matter what.

Hur kan folk lämna bort sina kids på dagis när de är ett med motiveringen "annars blir de inte inte sociala". Eeeeeeeeeh excuse me! Jag har inte gått på dagis och maken till social männsika finns inte norr eller söder om värnhemstorget. Och sen så undrar man ju då hur det gick med alla dessa förtappade själar som växte upp och fanns INNAN typ 60-talet. Då måste de ju vara totalt inkompetena utan någon EQ alls. Nån sa att "ja men min unga klättrar på väggarna annars".

Ja men kan det kanske vara så att folk VÄNJER sina barn att det ska vara aktiviteter hela tiden på dagis, hemma, på väg till dagis, i skolan, vid frukostbordet, under middagen, på restaurangen, på fiket, efter skolan......Nä tacka veta jag de som insett att barnets kreativitet får sig en extra skjuts om de faktiskt har LITE tråkigt emellanåt. Ja ja ja ja ja jag vet! Det finns ju massor av föräldrar som MÅSTE (säger de i alla fall) ha sina barn på dagis varje dag 8 timmar måndag till fredag för att de MÅSTE arbeta heltid för att kunna ha det där huset, den där designmöbeln, de där 5 datorerna, 2 st dvd, åka till Thailand och skidsemester varje år.

Det mest intressanta är dock att de som VERKLIGEN skulle behöva jobba heltid och VERKLIGEN skulle behöva samhällets hjälp, många av dem stannar hemma och delar upp det och framförallt-ANVÄNDER SIG AV SINA NÄTVERK.

Fan vad medelsvensken är stolt! Man får inte be om hjälp för då är man inte en A-medborgare.

ARON har bästa barnomsorgen i världen-mamma, mormor, morfar, mina kompisar (som har barn så att JA han kommer ha nån att leka med), ibland en barnvakt, kollegor.....Förr eller senare så tvingas både han och jag in i den där fållan ändå så varför ha så jäkla bråttom?? Nä dagis får vänta tills han är minst två i alla fall med risk för att han utvecklar autistiska drag då.....:-)

3 kommentarer:

Caroline sa...

Exakt!!! Kunde inte sagt det bättre själv.

Patti sa...

Hej Anna!

Vaad kul att du har en blogg! Jag alskar bloggar! Laser flera varje dag (och onskar lite smatt att jag sjalv kunde skriva sa bra som nagra gor...:-)

Haller helt med dig om dagis! Har i USA slanger man in sina sma redan efter 6 veckor da ens foralrar ledighet ar over...! Det ar ju helt vannsinnigt alltsa! Men det ar ju lite annorlunda, man gor ju det kanske inte direkt for att barnet ska bli socialt utan mer som ett maste om man vill behalla sitt jobb...
Jag ar sa lycklig att med mitt andra barn har fatt mojligheten att kunna stanna hemma (aven om jag borjade jobba igen efter 4 man, men det varade bara i 4 man)

Anyways, nu kommer jag att folja din blogg har oxa!
Njut av Aron, de vaxer sa jakla snabbt!!! Ha det bra!
Patti ( fran musiklinjen:) )

Unknown sa...

Hej min favoritlillasyrra!
Ja jag har ju inte heller varit på dagis men blev ju inte särskilt autistisk för det, eller hur...?!