onsdag 31 juli 2013

Våga vägra arbeta utan lön

En intensiv men supernice sommar börjar lida mot sitt slut. Eller i alla fall för mig då det hastigt bestämdes att jag ska börja mitt nya jobb redan i mitten av månaden. Kvar på sommaragendan står såklart Arons femårsdag och kalas, ett antal middagar med kompisar, en till tur till Göteborg och såklart ridtur på Fiddlar.

Efter många om och men så har jag dessutom beslutat mig för att lägga ner att utföra obetalt arbeta på hemmaplan. Jag är så EXTREMT trött på att städa 200 kvm. Ja alltså jag får såklart skylla mig själv: 1. man måste inte bo så stort 2. man måste inte vara sån pedant som jag 3. man kan vara lite tydligare mot sin partner med vad man vill ha hjälp med
Missförstå mig inte jag älskar min man och han är så himla bra på de flesta sätt och mer jämställd i det stora hela än de flesta karlar jag mött i mina dagar, MEN det är något irriterande när man själv jobbat, tränat, donat med barnen, underhållit det sociala, lagat mat, städat och sen så kommer maken hem och är SÅ trött för att han OCKSÅ har jobbat hela dagen och då måste ju en man VILA. Nu lät jag dötråkig hör jag själv men seriöst...när ska kvinnor få betalt för all den tid vi lägger på hem, hus, det sociala, fixa presenter till barnens kalas osv osv. Jag gör det GÄRNA men inte om det tas för givet. Nu har maken inte hamnat i "ta det för givet" träsket än och jag tänkte mota Olle i grind och utnyttja det fina rutavdraget.
Ja jag trodde inte att jag skulle hamna där med tanke på att jag inte ens röstar på det parti som talat sig varma för rutavdraget men helt ärligt känner jag att jag KAN och då har jag mer tid över till annat som är mycket roligare. Och nu vill jag inte höra nåt om att "de rike de kan" för även om jag inte tänker redogöra för en musikerlön här på min blogg i minsta detalj så kan jag väl säga att man blir ju inte miljonär precis. Om nu nån trodde det.

Nog om detta. Nu är det dags att njuta av underbar sommarkväll och fixa inför sonens femårsdag!



Inga kommentarer: