torsdag 26 december 2013

Det finns inget vackert...

Det finns inget fint alls med att en människa har svårt att andas och genom nån morfindimma försöker kommunicera med omvärlden. En trasig adventsstake som enda sällskap på nåt rum på nåt sjukhus där folk gör sitt bästa men inte lyckas pga systemfel. Det finns inget vackert alls över de där sista timmarna. Jag tycker inte det i alla fall.

Efter en kort sväng mötte jag upp familjen på Leos Lekland och sen har det bara varit mys hela dagen men hamburgare, godis, pyssel, film och ett lång bad för båda mina underbara pojkar.

Så nä jag kan inte se det vackra. Folk pratar ju ofta om döden så där poetiskt och att man somnar in fridfullt. Nästan alla jag pratat med som sett nära och kära dö oavsett ålder har pratat mycket om att systemfel ofta kan göra att patienten är på " fel" ställe när de avlider. Jag menar alla hamnar ju inte på hospice ( som enligt det jag sett är den verksamhet som har bäst koll på smärtlindring och ångestdämpande och att ge det där lilla extra).

Det vackra kan möjligtvis vara att man helt enkelt ser de vackra med nya ögon. Uppskattar den klara luften, uppskattar barnens bus och upptåg, uppskattar att kunna bestämma själv över sin kropp.

Det vackra är också att min mormor var en person som ville dela med sig av allt och hon lämnar inte många frågetecken efter sig. Varenda liten pryl som jag har fått av henne inte årens lopp har en historia som jag nu ska skriva ner så att mina barn kan föra det vidare.

Det vackra är också att både Aron och Hannes fick träffa henne. Aron har även fått träffa min farmor som dog förra året. Det känns fint med tanke på att Aron inte träffat farmor eller farfar än.....




Inga kommentarer: