tisdag 30 november 2010

Nu har vi jul här i vårt hus


Äntligen julstädat, pyntat och fixat! Nu fattas bara julklappsköp och gran. Det där med julklappar är svårt. Jag vet vad Aron vill ha, tror jag i alla fall. Han har fått dille på tekniska prylar och dockskåp. Jag ville alltid ha ett dockskåp själv när jag var liten men fick aldrig nåt. Mina önskelistor var milslånga. Det var liksom själva önskningen och längtan som var det mest spännande. Pappa gjorde mycket själv. Till exempel så glömmer jag aldrig när han hade byggt ett jättefint stall till Cindydockans häst med riktigt hö i.
Är det nåt jag faktiskt är tacksam över så är det att jag inte var bortskämd som barn med prylar. Fick vansinnigt mycket kärlek och bekräftelse men prylar, resor och coola märkeskläder , det var det inte tal om. Och inte led jag av det. Tror att jag istället lärt mig uppskatta värdet av saker senare.
Nä det mysigaste med julen var ju att mamma och pappa var hemma. Mamma bakade med mig och syrran. Pappa pyntade i trädgården. Ofta kom det släktingar och hälsade på men det var liksom inget krystat över det. Man kunde gå i pyjamas hela dan om man ville. Visst ville mamma gärna klä oss i fina klänningar och lackskor, men efter nån timme så åkte de där obekväma strumpbyxorna och skorna av och man tilläts vara just barn.
Jag är så glad och tacksam över att jag kan ge samma sak till min son i julklapp i första hand-nämligen gemenskap. Sen är det väl klart att prins Aron kommer få en massa klappar av tomten. Han är ju dock den förstfödde av barnbarnen i klanen:-).
Så julen here I come. Alltid älskat den tiden på året och tänker njuta av varenda sekund nu fram tills julafton.

Inga kommentarer: