måndag 26 december 2011

De har inte faciliteter för att kunna stena henne

Julen får mig alltid att tänka till lite extra ( ja det kan ju behövas då jag emellanåt inte tänker alls när jag borde...).
Efter att finnarna gett sig av och bastun blev ledig igen och sambon startade ett nytt renoveringsprojekt och budgeten var upplagd för 2012 så la sig lugnet.
Det jag tänker på idag är 2012 kommer bli ett sånt där år som man typ vet i förväg ganska mycket om. Jag brukar inte veta nåt annars men när 2012 skålas in omett par dagar så vet jag mycket redan...Jag ska börja med mitt nya jobb (ska bara gå klart fortbildningen först) och det känns så spännande och KUL! 2012 kommer innebära en hel del mer byggande och snickrande och svärande här i huset då vi har ett tak som MÅSTE fixas och så ska vi bygga om lite. Jag vet vilka resor det blir utomlands och i Sverige och så vet jag hur lönekuvertet kommer se ut.

Det andra jag funderar på idag det är hur kvinnorna i Iran står ut och hur man kan ändra på det rättsystem så dömer kvinnor och flickor till stening och hängning för äktenskapsbrott som de "erkänt" efter 90 piskrapp. (Vem fan hade inte bara erkänt vad som helst då???) Min sambo säger alltid "men titta inte på sånt där Anna du blir ju bara så engagerad". Ja han har rätt, men sån är jag.

Uppmanar idag alla att gå in på Amnestys hemsida och läsa på om kvinnors situation i Iran, skriv ett mail eller uppmärksamma detta fenomen på facebook, på din arbetsplats eller din blogg.

Eller gå in på aftonbladet.se och följ Sakinehs historia. Utdrag kommer nedan skrivet av Carina Bergfeldt, aftonbladet.




"Iranska Sakineh Mohammadi Ashtiani, 44, har suttit i fängelse i fem år i väntan på att stenas till döds.

Men omvärldens protester har gjort avrättningen omöjlig.

Nu vill lokala myndigheter hänga henne istället.


Sakineh Mohammadi Ashtianis man mördades år 2005. Hans hustru är dömd både för mordet och för otrohet.

2006 dömdes hon att stenas till döds, men avrättningen har flera gånger skjutits upp efter massiva protester från västerländsk media, privatpersoner och regeringar.

Nu verkar dock lokala rättsmyndigheter har kommit på en väg runt protesterna.

Enligt nyhetsbyrån Fars säger man nu att kvinnan kan komma att hängas, eftersom Iran ”inte har faciliteter för att stena henne”.

– Det är ingen brådska, hon sitter ändå fängslad, säger Malek Ajdar Sharifi den lokala domstolens talesman.

Sakineh Mohammadi Ashtianis advokat uppger att hans klient hade torterats med 99 piskrapp innan hon erkände otroheten. Det var först då, efter att hon erkände sin delaktighet i makens mord, som hon dömdes till döden."


En annan dag ska jag berätta mer om häxprocesser som fortgår överallt fortfarande 2011. Att vi inte kommit längre än så. Jag skäms.

Inga kommentarer: