onsdag 6 april 2011

Matsäck, begär och rutiner


Dagens bloggtema är MAT. För att just nu kretsar livet en del kring just mat och bekymmer kring mat.
Minns ni den där evinnerliga matsäcken som mamma eller pappa hade gjort? Jag gick i en klass där de flesta ungar kom från ganska bra hemförhållanden. Många var lite bortskämda. Mina föräldrar var så där äckligt snusförnuftiga när det gällde VISSA saker. Till exempel så skulle alla skor inhandlas på Engelbrektsboden och de skulle vara PRAKTISKA inte snygga. Matsäcken skulle vara nyttig och så fick jag den i en gammal GB glasslåda.
En del tjejer i klassen hade en sån där fin låda med Little Twin Stars motiv eller Hello Kitty och några pojkar mumsade på chips och choklad. Så där satt jag med leverpastejmacka, frukt och mjölk. Men å andra sidan så hade mamma ofta lagt ner en liten lapp eller skrivit på servetten.
"Ha en bra dag gullunge" eller nåt annat sött och DET beydde mer än den där Little Twin Stars lådan.

Nu när jag själv ska göra matsäck till min son så blir det ofta macka, frukt, mjölk och ägg. Jag önskar verkligen att jag alltid hade tid att steka pannkakor, baka eget bröd och helst odla egen frukt på balkongen.

Just nu har jag cravings som kommer från typ ingenstans. Jag är som en bebis ibland och äter vissa saker i perioder. Just nu vill jag ha nötkött i alla former, oliver, fetaost, mina egna smoothies, pojkvännens nybakade bröd och oboy.
Då ska man helst jämka ihop allas behov och fixa bra och god mat. Det där är ju lättare sagt än gjort. Ofta blir det två olika rätter här hemma. Ja jag vet. Så SKA man ju inte göra men jag ser hellre att Aron äter och har LUST att äta än att alltid hålla på strikta regler kring maten.
Pojkvännen har sina önskemål och kan vara ganska kräsen så ibland blir det TRE olika rätter. Har jag folk här på middag så blir det fler rätter än så då många jag känner bara käkar veg eller har någon form av allergi.
Just nu har vi en annan liten mattjuv här hemma så det gäller att ha maten på behörigt avstånd.

Nä dax för lite mellanmål iform av ägg och frukt.

Inga kommentarer: