onsdag 13 april 2011

Sagt om mitt yrke

OBS!!!! Känsliga läsare varnas. För nu tänker jag berätta om ett av mina jobb. Jag är en sån där som är sk mångsysslare. Just nu har jag tre olika jobb och det är skitkul. Trivs som fisken i vattnet med denna variation.
Ett av mina jobb är LÄRARE. Denna omdiskuterade yrkeskategori som är tvungna att bevisa sin existens och kompetens genom att kräva yrkeslegitimation. Jag är FÖR denna legitimiation och hoppas att den också kommer innebära att statusen på yrket höjs.
På 70-talet så fanns det en policy att en lärare skulle tjäna lika mycket som en riskdagsman/kvinna. Det var tider det....
Det fanns en tid när elever inte sa emot en lärare för det gjorde man bara inte. Och OM de gjorde det så fick man gå in till farbror eller tant rektor och sitta i en gigantisk skinnfåtölj och få sig en sån utskällning som man sent glömde. Och inte fasen gjorde man om det där buset. Typ tjuvröka, kasta snöboll eller prata utan att räcka upp handen.

Jag har själv otaliga gånger fått mycket märkliga kommentarer och påstående om mitt yrke.
1. "Visste du inte vad du skulle göra med ditt liv?"
2. "Jaha så du blev lärare för att du inte kom in på juristlinjen?" (Obs!Jag har aldrig sökt juristutbildningen)
3. "Får du BETALT för att vara här med oss????? Jag trodde detta var en hobby." (sagt av en elev)
4. "Jaha så du är fritidspedagog som kan spela gitarr" (jag som inte ens kan spela gitarr)
5. "VEM som helst kan arbeta som lärare och göra det bra. Det är bara att drämma näven i bordet."
6. "Vad tjänar en lärare? Typ 10.000 eller?" (nej riktigt så illa är det inte......ännu)
7. "Va????? Har du läst 5 år på universitetet för att jobba med detta?"

Nej vem som helst kan inte vikariera som lärare i vilket ämne som helst (även om en del av våra ledare tycks tro det) precis som att vem som helst inte kan gå in och vikariera som kirurg eller som brandman.
Vad är det då som händer med skola? För något har hänt. I alla fall om jag tänker tillbaka på den tiden då jag gick i skolan och det är ju typ inte hundra år sen. Mycket har blivit bättre men en hel del har faktiskt blivit sämre. När vi måste ha teveprogram som "Klass 9A" för att folk (och lärare och skolledare själva) ska få upp ögonen för hur dagens skola kan se ut, ja då har det hänt något.
Jag har inga svar utan detta är verkligen en gåta för mig. men jag kan väl i alla fall få slå hål på myten idag om att lärare skulle vara något som "vem som helst" kan jobba som, när som helst och hur som helst. Och nej det är lika mycket eller lika lite "kall" som en banktjänsteman har. Och nej detta är inte min hobby även om jag oftast har vansinnigt roligt och trevligt på jobbet.

Inga kommentarer: