onsdag 16 februari 2011

Din mössas förra ägare blev mördad


Fick ett litet uppvaknande och faktiskt en chock häromdagen. Pälsindustrin har inte gått så här bra i Sverige sedan 15-20 år tillbaka! Hur är det möjligt??
Jag minns på 80-talet när säljakten började uppmärksammas och förbjöds på många ställen i världen. Dock finns det undantag... I Kanada jagades 2007 ca 330 000 sälkutar för sin päls.[källa wikipedia] Sälkutarna blir slagna med klubbor i kraniet eller skjutna medans mamman oftast ligger bredvid. Allt för att vi människor vill ha den lilla sälungens päls. Hur kan man ens VILJA ha något på sig som borde sitta på ett vackert, oskyldigt djur?

Nåväl, detta är som tur är inte vanligt förekommande MEN nu fick jag alltså höra om den nya pälsbollsmössan som tydligen blivit omåttligt popuöär sedan ett antal kändisar visat upp sig med en sådan. Pälsen på mössan kommer oftast från blåräven. I Sverige är det förbjudet att föda upp blåräv men vi köper in pälsen från Finland. Rävarna sitter i små burar med galler runt alla sidor och kan då skada klorna och tassarna så pass illa att de blir stympade. När räven vuxit stoppar man in en stav i munnen och en i rumpan på räven (bara DET är ju så galet) och för ström genom kroppen så att räven avlider.

Såsmåningom kan denna individs skinn och päls ses på gator och torg.
"Alltså jag tycker det är butikernas ansvar för vad de säljer och inte säljer. Det är inte vi som är kunder som ska ansvar" säger en av pälsbärarna.
Eeeeh sen när blev det så att vi människor har förlorat vår egen förmåga att ta INDIVIDUELLT ansvar?

Själv skulle jag inte uppskatta om någon hade flått min hund eller katt och sytt en fräsig liten pälskappa. Skulle ni? Till och med min 2,5-årige son förstår att man inte ska skada djuren och att de lever och ska leva i sin egen kontext som är tänkt för dem.

2 kommentarer:

Caroline sa...

Bra inlägg fy vad folk e korkade! Och när ska vi börja engagera oss mer för djurens rätt än allt annat trams som vi lägger energi på!

Maximus sa...

Ja du...det har jag undrat länge....Jag vet ju att du också älskar dessa underbara djur som vi delar planet med. Och de var faktiskt här före oss. Nä det blir ingen pälsmösssa här inte oavsett om drottningen så bär den.