torsdag 5 februari 2009

Folk e dummare än tåget ibland....

Alltså det är väl ingen som inbillar sig att det är första gången en polisman uttalar sig olämpligt i tjänsten? Finns det någon därute som tror att man får balanserade, trygga, harmoniska raketforskare till kåren om man ger dem 20.000 i lön?

För ett tag sen så träffade jag en polisman i tjänst som sa till mig:
"Ja alltså vi är rätt ensamma allihop och många blir känslomässigt rubbade och cyniska och då är det svårt att kommunicera med folk i jobbet och privat."

Ja detta kan jag förstå men är det inte dags att sluta jobba då??? Om jag kände så skulle jag inte tillåta mig själv att arbete som lärare längre. Man MÅSTE vara professionell och den dagen man känner med sig att humanismen är borta så är det dags att byta jobb eller gå i terapi.

Ett annat exempel från den där världen är från i somras när jag var gravid.
Man får inte cykla på trottoaren men det gjorde jag ändå för att jag var så rädd om min stora mage. Polisen kör förbi mig men TVÄRNITAR ett par meter fram och jag fattade ingenting.
Jo då var det en MAN av utländsk härkomst som OCKSÅ cyklade på trottoaren och två killar hoppade ur polisbilen och började verkligen SKRIKA, tog hans leg och kallade honom för "din jävel".
"Du ska FAAAAAN inte cykla på trottoaren." Mannen såg helt chokad ut och bara la ner sin cykel och satte sig ner.
Jag cyklade förbi dem på trottoaren och de sa inte käft till mig. Nu kan det ju vara så att han var känd sen tidigare och bla bla bla bla men jag har många gånger erfarit att bara för att man är tjej (ibland är det tydligen en fördel), är vårdat klädd och svensk så kan man cykla utan lyse, svära åt vakter, bli alldeles för full, kissa offentligt osv.

Ja ja ja ja jag vet borde vara mer politiskt korrekt men sånt här gör mig verkligen förbannad!

2 kommentarer:

Caroline sa...

Tror inte att vi någonsin kan föreställa oss hur det är att vara polis i Malmö och i Sverige där polisen har noll makt. Inte konstigt att de blir snedvridna. Sen så finns det faktiskt bra poliser också. Men det är absolut inte ok att uttala sig på det sättet. Det får man tycka hemma på sin kammare! Tycker egentligen att detta har fått alldeles för mkt utrymme i media....

Maximus sa...

Håller med om att det fått för mycket uppmärksamhet. Det jag menar (vilket säkert du fattar) är att man ska inte inbilla sig att detta är en isolerad händelse inom kåren......