onsdag 30 november 2011

Coolaste bruden



Året var 1987 och det var året som jag blev bekant med begrepp som tungrullare, Bad Boy (syfte på Michael Jacksons platta BAD), sugmärke, utegångsförbud, halsbloss, turbo ( en tjej som hade för många killar runt sig), planka (som i att ta sig in på discon utan att betala) och kagig (slang för kaxig på skånska).

Jag gick i sexan och hängde en del på "gården" på discon som äldre elever anordnade. 80 -talet regerade och tuperade luggar trängdes med hängslen, stentvättade jeans, ceriserosa plastörhängen och jeansjackor med skinndetaljer.

Jag provade cigg första gången det året (FYFAN vad äckligt tyckte jag då), fick en killes tunga nertryckt i halsen typ (ja alltså det var en go kille på femton år men kanske lite väl på...), stod ute i minusgrader i TIMMAR med några tjejpolare bara för att få se de skitsnygga killarna i åttan när de cyklade från fotbollsträningen, grät floder till Dirty Dancing, köpte mina första örhängen, sprayade luggen varje morgon, hörde talas om nån som hade druckit T-röd och hamnat på sjukhus (och det var liksom årets händelse på den lilla ort som jag bodde)fick slå bort nån hormonstinn killes händer från rumpan i matsalen....

På ytan cool. Lite för mycket grön ögonskugga, lite för mycket slingor i det permanentade håret, lite väl hög pipig röst när man skulle hävda sig bara för att man skulle...
Om det någonsin är någon som trott att jag var cool så kan jag avslöja att jag var allt annat än cool. Man ville liksom bara passa in. Hitta sin roll i den nya tonårsvärlden.
Jag var egentligen hemmakatten som satt i mammas knä, spelade sällskapsspel med syrran, inte kunde lägga undan min Barbie fast jag fyllt 12, grät floder till Lilla Huset på Prärien, spelade klassiskt piano, lyssnade på Mozarts samtliga symfonier, samlade på gosedjur...Så cool var jag när ingen såg det.

Gud är ond mot tonåringar. Det är en hård värld. Jag ser det varje dag. Älskade underbara jävligt irriterande omtumlande förpubertala år. Men det är ju så det är. Som trotsåldern på nytt och sen är man fri, stark, vuxen och man fattar liksom varför kampen var så hård och orättvis. Frigörelse är ett måste för självständighet. Både för pojkar och flickor.

2 kommentarer:

Caroline sa...

Sjukt roligt att läsa :) Du var ju hur cool som helst.

Caroline sa...

Tack för erbjudandet, alldeles för snällt av dig. Jag hojtar till om vi behöver hjälp! Annars - kom gärna förbi och titta in i huset!