lördag 26 november 2011

När dansen kom in i mitt liv



Dagens låt har jag väldigt starka minnen från. Året var 1993 och jag gick på musiklinjen på Heleneholmsskolan. Jag höll på lite med dans på fritiden efter som jag inte var så sportintresserad så passade den träningsformen mig. På skolan fanns det en superduktig koreograf och dansare. Hon hade dessutom svart bälte i judo, snusade konstant och ja hon var POWER hela hon. En dag samlade hon ihop ett gäng tjejer från olika klasser och gjorde en koreografi till den här låten. Vi övade som fasen en hel termin och uppträdde sen inför ganska stor publik vid flera tillfällen.
Eftersom jag själv vid den här tiden var 17 år gammal och uppväxt under sådana förhållanden att jag var ganska ovetande om trafficking, våld, prostitution och stening så förstod jag inte riktigt då koreografin. Jag bara gjorde rörelserna liksom. Jag minns hela min sekvens och idag förstår jag vilken kraft det är bakom låten, texten, låtens uppbyggnad och min lärares sätt att tolka den och omsätta det i rörelse.
Så jäkla coolt egentligen. Att dansa alltså. Nu blir det mest till husbehov tillsammans med min son eller på nån nattklubb då och då.


PS Tack Linda för en helt underbar första upplevelse på scenen som dansare (även om detta inte var något som jag sysslade med sedan). Du var en grym inspirationskälla.

Inga kommentarer: