fredag 25 november 2011

Tjejligan



Ja jäklar! Om ni ens visste hur ett gäng snygga, smarta och duktiga tonårsbrudar kunde festa och busa på näset. Vi var ett helt gäng tjejer som inte gick i samma klass eller årskurs men vi hängde ihop och framförallt när det var dax för disco, fester eller om nån var ledsen för nån kille eller nån sträng förälder.

Vi var egentligen ganska olika på många sätt men jäklar vad kul vi hade och vi var rädda om varandra. Ibland läser man ju om ungdomar som har lämnat varandra på fyllan eller utan uppsikt så att trista saker händer, men det hände faktiskt inte oss. Sen hade vi väl allihop ganska mycket skinn på näsan.
En av oss var ett riktigt yrväder. Hon tog de flesta grabbar i både armbrytning och brottningsmatcher. Och så var hon alltid glad. En fredagkväll på hösten så tog hon med alla oss brudar till ett ställe som jag än idag inte kan avslöja var det ligger eller vad som sas där. Det är såna där tjejhemligheter som för evigt bevaras av bultande tonårshjärtan som sen blir äldre och visare. Men det var i alla fall den fredagskvällen som jag hörde den här låten. Och jag glömmer aldrig den kvällen och heller inte den vänskap som jag hade förmånen att uppleva. Och flera av dem har jag haft förmånen att få följa upp i vuxen ålder. Fantastiskt! Tack för det tjejer!

Inga kommentarer: