söndag 8 mars 2009

Rapport från år 2150

För många många år sen så gjorde man skillnad på män och kvinnor. Flickor blev tafsade på i skolans korridorer medans lärare och rektorer sa att "sånt är normalt i den åldern". Tjejer fick svara på frågor i en rättssal på frågor som"äger du ett par svarta stringtrosor och i så fall, varför?" Det ansågs fortfarande fel om en kvinna hade sex med många olika partners i sitt liv och hade hon gruppsex ja då var det en riktig slampa.
Kvinnor fick höra kommentarer som: "Ja alltså du är för snygg för att vara ihop med för man vet ju hur såna som du är. Nä eftersom du har silikontuttar så tänker jag bara sätta på dig."
Folk pratade fortfarande om hora-madonna komplexet. Kvinnor fick sämre betalt bara för att de var just KVINNOR. Polis och militär var fortfarande en manlig värld. Fler män än kvinnor satt på höga poster i samhället. De dåligt betalda jobben (lärare, sjuksköterska, barnsköterska etc ) var fortfarande sk "kvinnoyrken". Män tog inte ut hälften av föräldraledigheten. Kvinnor städade, lagade mat och utförde annat obetalt arbete i mycket större utsträckning än män.
Sen hade vi allt det här som man inte kunde mäta. Det tysta spelet som gick ut på att man bara "skulle inrätta sig i ledet annars jävlar.."

Fy fan vad jag är glad att inte jag levde då....


Fast tyvärr är det ju så att man faktiskt lever just nu 2009 i denna ojämställda värld. När ska det vända HELT?

2 kommentarer:

Caroline sa...

Det är väl tyvärr så att det är bara vi kvinnor som kan förändra bilden av oss själva och hur vi beter oss. Håller fullständigt med om att man får ett annorlunda bemötande på sin arbetsplats när man är en blond, ungdomlig och glad kvinna. Hur duktig och smart du än är... Och man vill ju fortsätta vara den man är! MEN under min yrkeskarriär finns det faktum att de som har satt krokben eller varit ovilliga att hjälpa mig har i stort sett alltid varit kvinnor! DET är ledsamt och jag undrar vad det beror på. Avundsjuka eller rädsla kanske... Så om vi kvinnor ska börjar konkurrera på samma villkor som männen får vi börja tänka smart och hjälpa varandra. Och sluta upp med att jobba 60 tim i veckan bara för att bevisa hur duktig du är...Det hade aldrig en man gjort. Sen ska ju folk ta och skita i vad jag har för trosor men det är en helt annan sak...ha ha

Unknown sa...

Hallå ja!
Du vet att jag håller med dig syrran. Sen är det en annan sak att man ibland vill vara förbannad feminist-aktivist (som jag gärna är) och ibland glädjas åt de små små framsteg som ändå görs. Det framsteg som jag kan rapportera om denna veckan är att jag för första gången NÅGONSIN fick anledning att översätta ordet PAPPALEDIG till spanska! En av mina tolk-klienter är nämligen PAPPALEDIG nu! Tjoho :-)